5/4/11

KISAH BASI..haha

hai semua..Assalamualaikum buat yang beragama Islam..setelah agak lama tidak berblog..baru sehari 2 hari lepas berkesempatan nak update blog usang yang tidak berpengunjung nie..hiihi..nak kata sibuk takda la sibuk mane..cuma mood nak menaip entry tu ja yang takda..dan kekurangan ayat puitis (haha...) untuk merangka cerpen untuk menceritakan pengalaman-pegalaman yang telah aku lalui..haha..ayat...xboleh blah..haha..

ok lah..bermula 21 april 2011..maka sahlah aku bergelar sebagai penganggur belum bertauliah..sebab tak grad lagi..dan surat senat universiti pun tak keluar lagi..yela..baru habis praktikal.hihi..pengalaman praktikal??ade yang tanye ke??..dan ade ke yang nak tahu??haha..sekadar kenangan aku sendiri..nanti bile aku bosan aku bukak la balik bace sendirikan..kenangan..dan sejarah bagi aku..tapi......kampung aku mane ade internet..lagi-lagi rumah aku..yela..kampung kat cerok sarawak nu..ade berok-ben..tapi..line 3G ade ke..aku nak masok streamyx kt rumah..tapi sape nak bayar bulan-bulan..aku kan penganggur..mane de gaji.takde gaji takde la duit..so..macam mane nie..nak byar berok-ben nie pun macam mane nie..aduhai..banyak nye tapikan..haha..takpe-takpe..diman ada kemahuan disitu ade jalan..tak gitu kawan-kawan..haha..

ok kite masuk bab pengalaman praktikal pulak..aku rasa cerita nie dah basi pun..yela..praktikal dah lama habis..tapi ..tapi lagi..haha..sekarang baru ak cerita..haha..tak kisah la..aku ringkaskan je la..nak cerita satu-satu..panjang sangat..hihi..ok..aku praktikal sebagai guru@cikgu..kalo istilah fakulti aku LM..(Latihan Mengajar)..so tgas aku mengajar pelajar-pelajar sekolah menengah..aku praktikal nie kat SMV Alor Setar Kedah..kalau dulu dikenali sebagai SMT Jalan Stadium..korang kenal tak sekolah nie..takkan tak kenal kot..hihi..sepanjang aku praktikal nie banyak pengalaman berguna aku dapat..yang tak berguna pun ada gak yang aku dapat..haaha..cerita yang berguna jela..sepanjang kat SMVAS nie..tugas aku bukan setakat cikgu dikelas..segala macam benda aku buat..tapi bukan aku sorang la..dibantu oleh cikgu-cikgu tetap kat sana bersama kawan-kawan sepraktikal yang lain..kat sana aku kena mengajar pelajar tingkatan 4 elektrik dan elektronik satu..aku ajar 2 modul je..satu pencahayaan..satu lagi lukisan geometri..nampak senang..tapi nak bagi budak-budak nie faham..hanya Allah yang tahu..baru la aku merasa ape cikgu-cikgu aku dulu rasa..haha..tapi seronok melayan karenah dia orang nie..dorang bukan jahat..tapi nakal zaman budak sekolah..macam biasa la kan..kita yang dah remaja dan dewasa nie pun penah buat perkara-perkara yang dorang buat..haha..pengalaman mengajar sangat seronok dan membuatkan aku berfikir kaedah-kaedah yang lebih berkesan untuk masa akan datang..hihi..(yeke ni..haha)

selain mengajar kat kelas aku diarahkan untuk latih budak-budak badminton sekolah bagi pertandingan peringkat MSSD kota Setar..aku bukan reti sangat nak ajar pun...setakat bagi tahu itu ini boleh la..yela..ilmu kejurulatihan mane aku ade..haha..so..aku cuma bantu guru penasihat badminton je la..Alhamdulillah, dorang mara ke peringkat separuh akhir..peringkat tertinggi yang pernah sekolah nie capai kot rasanya..kalo ada alumni SMV alor setar yang bace nie betulkan lah yea..hihi..so dorang dapat tempat ke tiga bersama je..tewas dengan lawan yang lebih hebat..tewas dengan pemian kedah tu..hihi..

selain melatih pemain badminton..petang-petang aku main bola tmpar dengan pemain bola tampar sekolah jugak..sambil-sambil tu boleh la aku ajar sikit-sikit..tapi dalam pertandingan dorang hanya layak sampai ke peringkat suku akhir je..tapi takpe..boleh berusaha lagi tahun hadapan..hihi..selain tu..kerja-kerja lain yang aku buat kat sane..macam-macam lah..baiki pagar sekolah..dah macam kontraktor dah kitorang..haha..pastu buat penghadang sofbol sekolah..yang tak siap lagi..bukan salah kitorang..tapi barang takde..nak sipa camne..tinggal nak pasang jaring dawai tu ja lagi..selain tu..kena buat repot untuk projek reka cipta..bantu guru bengkel EN buat poster organisasi n tugas setiap guru..ape lagi ek..terlupa nak cerita pasal jadi warden..takpela..cukup sekadar nak bagitau..aku pun pernah merasai perasaan seorang waden asrama..haha..ade lagi tak tertinggal..erm..macam-macam la..dah macam guru tetap pulak..haaha..tapi takpe..semuanya seronok..dan aku dapat pengalaman yang takkan aku dapat kat mane-mane..dan jugak pengalaman ni akan berguna untuk aku masa aku jadi guru tetap kelak..doakan aku cepat-cepat posting yea..tq..hihi..panjang sangat dah aku cerita nie walaupun aku dah ringkaskan..sebab tu la aku kata tadi..kalo cerita satu persatu memang entah bile habis ceritanye..haha..cerita semasa taklimat selepas habis praktikal belom masuk lagi..nanti-nanti la aku sambung cerita..gambar pun nanti la aku masokan..kalo masukan semua macam tak best pulakan..biar bersiri macam cerita drama..haha..ok la..dah pukul 10 malam..tapi tak makan malam lagi..esok nak balik sarawak..jap lagi nak pergi jumpe abang senior aku jap sebelum balik sarawak..tak sempat lagi nak jumpe beliau..sorry yea baang..dia pun ade blog..meh terjah sini..Paie.. 

ok..ADIOS semua..jumpa lagi..hihi

p/s :: ape aku nak buat sepanjang jadi penganggur nie??

Followers