6/22/10

RUNTUHNYA TEMBOK PENJARA PUDU

Selepas berdiri teguh selama 118 tahun, tembok Penjara Pudu di sini akhirnya diruntuhkan oleh para pekerja Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mulai pukul 10 malam tadi. Kerja-kerja merobohkan tembok penjara setinggi 4.5 meter dan sepanjang 398 meter itu dijangka mengambil masa empat hari

timbul pertanyaan difikiran..kenapa perlu dirobohkan..yela..bangunan yang berusia lebih dari seratus tahun..bangunan yang mempunyai sejarahnya tersendiri..kenangan selama lebih seratus tahun yang terdapat di situ..mungkin ada bekas penghuni yang telah insaf dengan kesalahan lampau sedih kerana tempat yang menginsafkannya telah dirobohkan..tak ada altenatif lain ke untuk membesarkan jalan kat kawasan tu..tapi..kalau ade pun..sekarang bangunan tu dah pun dalam proses dirobohkan..mungkin selepas ini kalau ada bangunan atau tempat-tempat bersejarah yang ingin dirobohkan kita perlu mencari altenatif lain supaya sejarah disitu kekal sampai bila..

6/20/10

..suksis selamanya..

setelah 3 tahun tanpa cuti hujung sem..(eh tipu la..ade je..p cuti kejap je..pendek dari orang lain..hihi)..akhirnya..semalam selesai dan tamat la aktiviti suksis di hujung minggu dan cuti semester aku..tapi lepas nie kalu aku nak ikut ape-ape program dorang boleh je..hihi..

alhamdulillah..semalam segalanya berjalan dengan baik..cuaca pun cerah je..tak panas sangat..redup je..dan aku berbangga dengan budak-budak suksis universiti aku..hanya 2 orang je yang tewas di padang kawad..sorang pada hari pertama latihan..sebab dia lama dah tak kawad..dia ada hal lain sebab tu tak datang latihan kawad kat universiti..dan sorang lagi pada hari jadi..iaitu pada hari pentauliahan..nie dia tumbang sebab keracunan makanan..kalau tak mesti takda yang tumbang masa hari jadi tu..

walau ape pun..tahniah kepada tuan-tuan dan puan-puan semua sebab berjaya sampai ke penghujung..dan yang tak dapat masuk kawad masa hari jadi dan ambik sijil sendiri atas pentas..harap jangan bersedih..mungkin rezeki tuan-tuan dan puan-puan ada di tempat lain..

segala kenangan yang di perolehi daripada kor suksis ini akan sentiasa berada di ingatan..sebab dalam gambar aku tak banyak..biasa la..juru gambar mane banyak gambar..dan aku tak reti nak ambik gambar sendiri nie..hihi..ok la..gambar selama 2 minggu di UM takda lagi pada aku..so tak dapat nak upload gambar lagi..tunggu aku ambik dari jurulatih esok..insyaAllah akan ku upload gambar aku bartuka warna..haha..

dan akhir sekali..terima kasih kepada semua jurulatih kor suksis UTHM yang memberi tunjuk ajar kepada kami semua..terutama sekali koperal sazlan, jurulatih kami..tuan ahmad bakhtir, pegawai penyelaras sarjan zaiton, mak kami..hihi.jen..koperal ali, tempat kami mintak barang keperluan suksis..tq en.ali..dan semua pegawai-pegawai atasan universiti dan tidak di lupa juga jurulatih kami semasa latihan di universiti malaya,UM..terima kasih semua,..

 ok la..ADIOS.

SUKSIS SELAMANYA

6/9/10

pentauliahan pegawai kor suksis


hari nie..tamat la latihan sempena pentauliahan pegawai kor suksis malaysia..hihi..bukan tamat keseluruhan..tamat untuk 3 hari berada di UM untuk latihan kawad..penat beb..lari junjung m16 tu..berdiri lama lagi..rasa nak bengkak tumit nie pacak semasa bejalan..hihi..tapi..yang nie la yang akan menjadi sejarah dan kenangan dalam hidup sampai bila-bila kelak..bukan semua boleh buat nie..tengok jela..skuad aku dulu..cukup 70 orang..dua skuad..sekarang tinggal satu skuad..39orang..mana perginya 31 orang lagi..hihi..

Alhamdulillah..aku dah berjaya sampai setakat nie..setelah 3 tahun melibatkan diri..orang lain cuti sem 2 minggu aku cuti seminggu..orang lain cuti panjang sebulan 3 minggu hujung sem aku cuti xsampai sebulan..dan akhirnya..19 hari bulan jun nie..aku akan tauliah sebagai pegawai kor suksis..inspektor sukarelawan polis..hihi..

sepanjang 3 hari nie..memang penat gila la..tapi aku bersyukur sebab cuaca amat baik..2 hari setengah mendung tak panas sangat..cuma terasa la haba nya sikit..dan petang tadi..hujan lebat..so takda kawad petang tadi..standby sampai hujan berhenti..tapi dah lewat so pegawai latihan bagi balik..hihi..so hari nie balik awal sejam..boleh la rehat lama sikit..

tapi..walaupun xpanas..dahi tetap dua warna..biasa la tu..baru nampak kita kawad..kalau putih bersih je..orang tak percaya kita kawad kan..hihi..so..sepanajng 3 hari aku belom terasa nak pengsan lagi..Alhamdulillah..mintak-mintak la sampai tamat pentauliahan nie aku berjaya bertahan..ok la..aku nak berehat nie..esok bangun awal lagi..mintak-mintak la esok cuaca pun mendung je..tak panas..
ok la..selamat malam..
ADIOS

6/5/10

1st time

baru je balik rumah setelah blackout tadi..dari kol 12 sampai la kol 230 tadi baru da elektrik semula..keluar pegi tengok bola..lepas tu kawan aku ajak pegi main snooker..hahaha..1st time aku main snooker..pegang kayu n meja penah la..tu pun sekali..tapi nak main benda  game tu tak penah lagi..tadi tu la 1st time aku main..haha..best jugak..tapi macam bosan je kalo main selalu..k la..macam nak tido je..tak pun layan cerita dulu..hihi..ok..ADIOS..selamat malam semua..

SAVE GAZA

salam semua..
lama tak bersua..hahaha..ape kejadahnya ini..bosan eh..penat ..letih semua ada..3 minggu duduk dalam bengkel..dari pukul 830am sampai la 5petang..minggu pertama bengkel/makmal grafik..belajar lukisan kejuruteraan..minggu kedua belajar elektronik..kat bengkel elektronik la..buat elektronik tu semua..solder-solder tu semua..seronok jugak..duduk dalam bengkel beraircon..hihi..kalau budak-budak mekanikal dan awam..duduk dalam bengkel open air..hihi..minggu ketiga..dalam bengkel jugak..bengkel pendawaian..kami kena buat wiring..betul ke eja nie..BI aku hampeh..hihi..ada dua bengkel..satu bengkel ada icon..sebab dulu bengkel tu bilik kuliah..ubah suai jadi la bengkel pendawaian..so ada aircon..satu bengkel g pun asalnya bilik kuliah..tapi takde aircon..rosak..dan tak dibaiki..so panas..dan aku..dapat bengkel ada aircon..haha..so..berwiring la kami kat situ..minggu ketiga nie la yang paling penat..dan baru je tamat petang tadi tepat jam 530 petang..dari jam 830 pagi..huhu..rehat solat jumaat..then sambung balik jam 3 petang..budak perempuan ada yang stay dan rehat masa solat n makan tengah hari je..hari-hari sebelum nya pun macam nie jugak..termasuk la budak lelaki..kalo ditengok dari mata kasar..kasar ke mata aku nie,..ntah..tak tau..hihi..projek tu kemungkinan boleh siap dalam 2 hari la kot..tapi..bila dah buat..makan masa 5 hari tu..penat giler...kami buat pendawaian atas permukaan konduit yang besi paip tu dan trangking ke ape nama benda alah tu..yang korang tengok kat bengkel-bengkel or makmal-makmalselalu tu..yang warna oren..macam zink tu..untuk simpan wayar...so ada tiga jenis la..tapi trangking dan konduit tu buat sikit je..kalo ikut kan ada 3 projek..tapi tak sempat kot nak siap kan semua..so pensyarah simpulkan dan ringkaskan..dan mudahkan..haha..jadi la satu projek..3 in 1..hihi..walaupun penat tapi best..kat kelas nie kami daripada ex-matrikulasi bercampur dengan ex-diploma..sepatutnya kami ex-matrik je yang kena ambik skill nie..tapi mereka pun nak belajar.free pulak tu..tak perlu nak bayar ape-ape..so mereka pun ikut la..minggu pertama dan kedua tak mesra dengan dorang..sebab semua buat kerja individu..minggu ketiga nie terpaksa kumpulan...sebab wiring bay tu tak cukup..so kongsi-kongsi la..daripada tu la kami mula mesra..boleh gurau-gurau lagi..daripada mula semua buat kerja sendiri akhirnya semua macam dah lama kenal..haha..merapatkan sillaturrahim..minggu depan adalah minggu terakhir program nie..minggu depan kami kena buat or praktikal pasal motor pulak..bukan motor kereta or motor enjin tu..tapi nie motor..erm motor ape ek..haha..motor mesin kot..yang kite guna kat dalam bengkel tu..untuk pam air pun yea kot..lebih kurang la tu kot..tapi untuk minggu depan aku takde..sebab aku kena pergi UM ahad nie untuk latihan pentauliahan kor suksis..dua minggu..sebenarnya aku nak cerita pasal tauliah tadi..tercerita pasal program skill nie pulak..haha..takpe la..lain kali la cerita pasal tauliah..balik tauliah la kot..ok..untuk praktikal motor nie..aku akan ambik seminggu selepas balik dari tauliah..dah bincang dengan pensyarah bertanggungjawab..dia kata kena ambik gak..kalau tak tak dapat sijill..sijil kemahiran daripada universiti..sebenarnya program nie untuk persediaan sebelum pergi latihan mengajar..dan bekalan untuk mengajar kelak..tambah ilmu la tu..so..memang bestla sepanjang tiga minggu nie..amali semua..aku suka..aku tak suka teori...buat aku ngantok je..kalau kelas taip-tiap sem macam nie kan best..tak la bosan..dan lebih mudah faham ape yang di belajar..sambil buat sambil belajar..aku rasa semua setuju dengan pendapat aku kan..hihi..ok la..tetiba pulak keluar hitam nie (blackout..hihi) dah 2 kali dah nie..aduyai..apa pasal pulak nie..huhu..nak online pun tak boleh..cepat la ada elektrik wei..panas nie..nak online nie..huhu...ok la..nanti aku letak gambar-gambar sepanjang program skill/kemahiran nie..next entry k..nak tengok..tengok..tak nak tengok pun..masuk je la blog aku klik nuffnang aku yea...hihi..ok..ADIOS..

p/s:: 
doakan saudara-saudara kita di palestin dan juga aktivis-aktivis kemanusian GAZA selamat dan mendapat perlindungan daripada ALLAH..amin..

6/2/10

masa dah time


::bile aku nak post hari ke-2 aku kat indonesia nie..huhu::
::masa dah time..esok perlukan tenaga lagi..setelah 2 minggu 2 hari bengkel dari pukul 830am-5pm..::
::..tinggal 3 hari je lagi untuk bengkel minggu ke-3 nie.::
::.2 minggu akan datang pulak masa menghitamkan diri di padang kawad Universiti Malaya, UM.::
<>
selamat malam semua..
 ..ADIOS..

Followers