5/26/11

KENAIKAN HARGA MINYAK??..PENDAPAT ANDA SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA


Rakyat kini boleh menarik nafas lega apabila kerajaan semalam membuat keputusan mengekalkan harga petrol RON95, diesel dan petroleum gas cecair (LPG).Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri (gambar) berkata, kerajaan memutuskan untuk tidak menaikkan harga tiga jenis bahan api itu setelah rasionalisasi subsidi dibincangkan dengan teliti dalam mesyuarat mingguan Kabinet semalam."Keputusan itu dibuat kerana kerajaan mengambil kira kepentingan rakyat,'' katanya pada sidang akhbar di kementerian berkenaan di sini semalam.Harga seliter RON95 sekarang ialah RM1.90 manakala diesel RM1.80 dan LPG RM1.90 seliter.Beliau berkata, pada masa sama kerajaan akan meneruskan kajian rasionalisasi subsidi secara menyeluruh berikutan peningkatan harga bahan api di pasaran global.Ditanya adakah Kabinet membincangkan tempoh masa harga berkenaan dikekalkan, Ismail berkata, Kabinet tidak membincangkan perkara tersebut.
SUMBER : KOSMO MAY 26

kalau ditanya pendapat aku. tak salah naikkan harga minyak ni..sebabnye..kewangan negara jadi semakin stabil hasil daripada pengurangan subsidi tu..takde la nanti kite perlu berhutang dengan bank dunia ke ape ke kan..tapi dengan syarat hasil daripada pengurangan subsidi tu betul-betul dihulurkan kepada rakyat (macam menteri mane cakap ntah..lupe pulak aku..aku sokong yang tu..)..selain itu, macam seorang lagi menteri nie bagitau..menteri ke sape nth..aku lupe..hihi.. kurangkan subsidi tapi bagi rebat kepada rakyat yang layak...sebabnya dorang nie yang merasa keperitan harga minyak naik..yang gaji ribu-ribu takda la merasa sangat..kalau dorang pun merasa susahnye minyak mahal..ape lagi golongan miskin nie kan..dengan cara nie baru la betul kerajaan membantu rakyat..
lagi satu pendapat aku la kan..sekadar pendapat dari penduduk pedalaman sarawak nie buat PM kite (macam PM bace blog aku..haha)..kurang-kurangkan lah perbelanjaan datin rosmah kite tu ke luar negara dengan program kemasyarakatan dia tu sambil bawak rombongan..bagi aku membazir je buat masa sekarang dan akan datang...sebab daripada dia habis beribu-ribu takpun puluh ribu..lagi teruk kalau ratus ribu..baik duit tu simpan buat tolong rakyat sendiri je dulu..buat kempen dalam negara dulu dah la..pergi negara dekat-dekat pun dah la..kos pun tak banyak..yang penting niat tu..ape kata duit untuk datin kita tu ke luar negara kita guna untuk subsidi tu tadi..tak banyak sikit pun jadi la kan..
NOTA JARI :: kecoh inflasi meningkat..kecoh subsidi ditanggung semakin tinggi..harga minyak dunia semakin mahal..tapi last skali (belum last rasenye..baru mula..hihi)..harga minyak kekal..agak-agak korang kenapa ek??..sebab PRU13??...sengaja bagi pembangkang hangatkan isu???..oo kerajaan sekarang ade kaedah lain untuk tanggung subsidi tu??..ataupun ... (korang pikir la sendiri..haha..)

sekadar pandangan seorang rakyat..walau apepun..syukur minyak tak naik lagi ..tq kerajaan kerana prihatin buat masa sekarang..hihi..
PENDAPAT KORANG?? (",)
ADIOS

Followers