6/22/10

RUNTUHNYA TEMBOK PENJARA PUDU

Selepas berdiri teguh selama 118 tahun, tembok Penjara Pudu di sini akhirnya diruntuhkan oleh para pekerja Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mulai pukul 10 malam tadi. Kerja-kerja merobohkan tembok penjara setinggi 4.5 meter dan sepanjang 398 meter itu dijangka mengambil masa empat hari

timbul pertanyaan difikiran..kenapa perlu dirobohkan..yela..bangunan yang berusia lebih dari seratus tahun..bangunan yang mempunyai sejarahnya tersendiri..kenangan selama lebih seratus tahun yang terdapat di situ..mungkin ada bekas penghuni yang telah insaf dengan kesalahan lampau sedih kerana tempat yang menginsafkannya telah dirobohkan..tak ada altenatif lain ke untuk membesarkan jalan kat kawasan tu..tapi..kalau ade pun..sekarang bangunan tu dah pun dalam proses dirobohkan..mungkin selepas ini kalau ada bangunan atau tempat-tempat bersejarah yang ingin dirobohkan kita perlu mencari altenatif lain supaya sejarah disitu kekal sampai bila..

42 comments:

Hazzy Ishak said...

sejarah tinggal sejarah

Fær.han/Unown F/Gyan said...

Tanpa peninggalan sejarah, Penjara Pudu telah menjadi kisah dongeng. Agaknya lepas ini sejarah apa yang akan dipadam lagi? Istana Negara? Parlimen?
-pandangan minda =)

makdara terdiva said...

sempat membuat lawatan ke sana 13 thn lepas..mase tu ia dibuka pada org ramai..

tapi sedih..kita kehilangan salah satu monumen sejarah walaupun ia hnya sekadar penjara.. :(

buyat(bebola tomato) said...

sedih bila diruntuhkan..
katanye untuk kemudahan pengguna jalan raya..
haish~~~~

RaMa2UnGU said...

kalau tak besarkan jln tu tak leh ke? mesti gak?
sampai sanggup nak robohkan tinggalan sejarah yg mmg besar nilainya...
geraaaaamnye ngan org yg luluskan usul ni..hisssh!

ikeen said...

ari2 br je g TS lalu depan penjare pudu2...1st time n last time la tgok penjare2 ea..huhu

nisya said...

sampainye atie dorang robohkan tmpat bsejarah..

qaseh said...

sure jln bwh tanah nti berhantu. hehe

ziha said...

hurm baru dpt tahu tembok p.pudu roboh after tgk MHI pg td..

mR.sYaH said...

xsempat nak pergi tempat yg menjadi sejarah macam tuh..

iniAKU said...

1st time aku nengok lam tu.huhu

mimi saidi said...

sayang..

MatLey said...

wait!!!ak xsempat tengok lagi penjara tu cmne..hahaha

zaza said...

tmpt sejarah jgk tu.. syg btul la dirobohkan... hmmmm...

zulkbo said...

salam..
rasanya okey dikekalkan
pintu gerbang penjara tu
buat kenangan dan jasa
penjara pudu pada negara
selama 118 tahun..

nisa said...

satu lagi momen sejarah kita dirobohkan..ah, apalah ertinya bg mereka yg tidak tahu menilai apa itu erti sejarah dan atas kerana itu, semangat cintakan tanah air dgn penekanan Islam dalam kehidupan semakin menipis

firdaus khalid.com said...

aipp..aipp..
sakit ati..xpe..aku sokong entry ko..
bodo punyer gov..tuli sejarah atok
tol..hak3..

entry yg bgus! 2 thumbs 4 u!

qimie said...

penjara tapah ada..

.s.o.f.i.a. said...

ada gak baca pasai runtuhan pudu kat paper..... macam tak patut la dirobohkan...... such a loss....

AMIR KOMENG said...

Macam kenal jer....ko kenal Tuan Rashid (bukit aman),Cif Inspektor Azman (bukit jugak),Lan and the group of d'muse ?

muara said...

Pembangunan tetap menjadi pilihan BN umno! Kawasan tersebut tidak dinafikan perlukan perubahan namun wajar tidak semua kawasan diambil. sekurang-kurang pintu utama dikekalkan... tapi mereka dalam umno bn memang rakus dan mata wang utama(Mata duaitan) Semoga hati mereka bahagia dengan wang ringgit...

Ayie Suck Story said...

dalam kenangan.....

http://suarapeople.blogspot.com

InsanBiasa said...

Amir::
hihi..mane aku kenal..xkenal..sorie..

muara::
tula pasal..cuba la tinggalkan satu bangunan ke..pintu gerbang penjara tu ke..hmm

ayie::
dalam kenangan sape penah masuk penjara tu je la..yang xpenah masuk dua 3 taun lupe dah pasal penjara nie..

hani said...

kenapa perlu dirobohkan...dah tak de kenangan...

~Ann~ said...

penjara tu menakutkan.. tgk dari jauh je. tak le bayang tengok malam malam.. euuuuuww seram!

InsanBiasa said...

pintu gerbang n ape ntah akan ade d tinggalkan..tak d robohkan..sumber carik kat kosmo.hihi

kerol said...

para banduan agak terasa kehilangan yg besar dlm hidup diorang... lawak je guys.

shaa bonitaa said...

baru tgk smalam..huu~~

Ezad said...

Tu la.. lame2 bus stand pudu pon roboh gak... abes sejarah2.. kutu2 KL

Nur Su'aidah said...

kalau naik monorel tuh nampak jee. suram sepi~

c.i.k.a.m.i.e.a said...

pudu yang berhantu, serammmm

cikaro said...

slm.. just pandangan aku gak..
ape yang dapat dari penjara ni? cuma sejarah hitam? ada benefit kepada negara?

pada pendapat aku, jangan la terbawa2 emosi tentang perkara ni..

korang tak rugi pun.. korang mati bukan dpt pahale backup penjare pudu ni..

ade pepatah, jgn tanya apa yang negara buat utk anda, tapi tanyalah apa yg anda buat utk negara anda??

daripada penjara tu terbiar.. let say buat muzium.. of course akan berhantu.. pastu malam siapa nak jage muzium tu? takde org nak jage sbb sah2 berhantu..

kalau buat underpath tak tau la camne nanti.. slalunye kalau tempat2 camni yang terbiar je slalu kene ganggu.. mcm skolah kan.. ade kate bina atas kubur jepun.. pastu hantu kacau.. bla3..

just my 2 cents..

cik jari said...

setuju ngan cikaro

cawan merah said...

roboh je..
(bunyi macam sekutu je. wakaka..)

NiNa' said...

penjara pudu tuu byk hantu kan...

AMIR KOMENG said...

'DEPA' ni...kalau bangunan bersejarah pun 'DEPA' roboh...duit tu...bisness jer...its all bisness...kalu 'Muzium' jadi penghalang sekali pun...kalau 'DEPA' kata roboh...roboh...apara...buat la yang berpaedah sikit...kalau buat kompleks sukan pun aku pi...

Nur Hidayah Yahya said...

nak cerita kat anak cucu pasal penjara pudu pon dah tak berapa nak best kan...tak patut pon robohkan bangunan bersejarah macam tu walaupon cuma tembok..

fArAh nAbiLA said...

kini tinggal kenangan.. mnde bhrga tu

Mario said...

kan bagus klu pintu gerbang tu letak kat mana2 penjara baru ek...bole gak jd bahan sejarah sebagai penjara tertua kita...ntahla...pendapat aku jela...

Mario said...

uikkk...ada gak yg setuju dirobohkan...ekeke...masing2 punya pendapatla kan...hehe

nak tambah ckit arr...
mmg arr ada benefit pada negara...klu takde penjara, nak letak kat mana org2 yg bersalah tu...atleast ada gak lah tmpt dorang 'berehat' kan...hehe

mcm emosi je komen cikaro tu...siap cakap mati tak dpt pahala?adoiii

yg lain2 tu malas arr aku nak komen...mcm takde kene mengena je...ekeke
aku tgk dorg ni bukan tolak pembangunan...cuma klu bole mintak pintu gerbang tu je kan...ok arr tu...huhu

just my 2cents

khani said...

Mampir nich...
menarik sekali blog anda, dan saya sangat suka..
Salam....
oh ya ada sedikit info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon semoga bermanfaat...

文章 said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問

Followers