6/5/10

SAVE GAZA

salam semua..
lama tak bersua..hahaha..ape kejadahnya ini..bosan eh..penat ..letih semua ada..3 minggu duduk dalam bengkel..dari pukul 830am sampai la 5petang..minggu pertama bengkel/makmal grafik..belajar lukisan kejuruteraan..minggu kedua belajar elektronik..kat bengkel elektronik la..buat elektronik tu semua..solder-solder tu semua..seronok jugak..duduk dalam bengkel beraircon..hihi..kalau budak-budak mekanikal dan awam..duduk dalam bengkel open air..hihi..minggu ketiga..dalam bengkel jugak..bengkel pendawaian..kami kena buat wiring..betul ke eja nie..BI aku hampeh..hihi..ada dua bengkel..satu bengkel ada icon..sebab dulu bengkel tu bilik kuliah..ubah suai jadi la bengkel pendawaian..so ada aircon..satu bengkel g pun asalnya bilik kuliah..tapi takde aircon..rosak..dan tak dibaiki..so panas..dan aku..dapat bengkel ada aircon..haha..so..berwiring la kami kat situ..minggu ketiga nie la yang paling penat..dan baru je tamat petang tadi tepat jam 530 petang..dari jam 830 pagi..huhu..rehat solat jumaat..then sambung balik jam 3 petang..budak perempuan ada yang stay dan rehat masa solat n makan tengah hari je..hari-hari sebelum nya pun macam nie jugak..termasuk la budak lelaki..kalo ditengok dari mata kasar..kasar ke mata aku nie,..ntah..tak tau..hihi..projek tu kemungkinan boleh siap dalam 2 hari la kot..tapi..bila dah buat..makan masa 5 hari tu..penat giler...kami buat pendawaian atas permukaan konduit yang besi paip tu dan trangking ke ape nama benda alah tu..yang korang tengok kat bengkel-bengkel or makmal-makmalselalu tu..yang warna oren..macam zink tu..untuk simpan wayar...so ada tiga jenis la..tapi trangking dan konduit tu buat sikit je..kalo ikut kan ada 3 projek..tapi tak sempat kot nak siap kan semua..so pensyarah simpulkan dan ringkaskan..dan mudahkan..haha..jadi la satu projek..3 in 1..hihi..walaupun penat tapi best..kat kelas nie kami daripada ex-matrikulasi bercampur dengan ex-diploma..sepatutnya kami ex-matrik je yang kena ambik skill nie..tapi mereka pun nak belajar.free pulak tu..tak perlu nak bayar ape-ape..so mereka pun ikut la..minggu pertama dan kedua tak mesra dengan dorang..sebab semua buat kerja individu..minggu ketiga nie terpaksa kumpulan...sebab wiring bay tu tak cukup..so kongsi-kongsi la..daripada tu la kami mula mesra..boleh gurau-gurau lagi..daripada mula semua buat kerja sendiri akhirnya semua macam dah lama kenal..haha..merapatkan sillaturrahim..minggu depan adalah minggu terakhir program nie..minggu depan kami kena buat or praktikal pasal motor pulak..bukan motor kereta or motor enjin tu..tapi nie motor..erm motor ape ek..haha..motor mesin kot..yang kite guna kat dalam bengkel tu..untuk pam air pun yea kot..lebih kurang la tu kot..tapi untuk minggu depan aku takde..sebab aku kena pergi UM ahad nie untuk latihan pentauliahan kor suksis..dua minggu..sebenarnya aku nak cerita pasal tauliah tadi..tercerita pasal program skill nie pulak..haha..takpe la..lain kali la cerita pasal tauliah..balik tauliah la kot..ok..untuk praktikal motor nie..aku akan ambik seminggu selepas balik dari tauliah..dah bincang dengan pensyarah bertanggungjawab..dia kata kena ambik gak..kalau tak tak dapat sijill..sijil kemahiran daripada universiti..sebenarnya program nie untuk persediaan sebelum pergi latihan mengajar..dan bekalan untuk mengajar kelak..tambah ilmu la tu..so..memang bestla sepanjang tiga minggu nie..amali semua..aku suka..aku tak suka teori...buat aku ngantok je..kalau kelas taip-tiap sem macam nie kan best..tak la bosan..dan lebih mudah faham ape yang di belajar..sambil buat sambil belajar..aku rasa semua setuju dengan pendapat aku kan..hihi..ok la..tetiba pulak keluar hitam nie (blackout..hihi) dah 2 kali dah nie..aduyai..apa pasal pulak nie..huhu..nak online pun tak boleh..cepat la ada elektrik wei..panas nie..nak online nie..huhu...ok la..nanti aku letak gambar-gambar sepanjang program skill/kemahiran nie..next entry k..nak tengok..tengok..tak nak tengok pun..masuk je la blog aku klik nuffnang aku yea...hihi..ok..ADIOS..

p/s:: 
doakan saudara-saudara kita di palestin dan juga aktivis-aktivis kemanusian GAZA selamat dan mendapat perlindungan daripada ALLAH..amin..

2 comments:

aris said...

Posting keren kawan, salam kenal :D

spesialprices said...

Visit me back...

Followers