5/20/10

candi borobudur

salam semua..semoga sihat semua..hihi..bukan pe..aku tengah demam sekarang..so..aku doakan korang semua sihat-sihat sahaja yea..kalau sakit tu..jangan lupa makan ubat..pegi cek kat klinik ke..

ok..dah beberapa hari aku tak update blog aku ni..bukan ape..keadaan yang tak mengizinkan..cewah..hihi..aku balik dari indonesia hari tu hari jumaat lepas..14 hari bulan..tapi tak sempat nak update kan pasal lawatan aku kat sana..sebab..balik-balik je dari indonesia sakit tekak..esoknya demam terus..sekarang pun masih demam..pening-pening kepala..so aku tak de mood sangat nak update blog..nak menaip pun malas..dah la aku tengah ade program kemahiran sekarang nie..setiap hari pegi kelas start 830am-5pm..rehat tgh hari 12.30-2pm..selama sebulan..minggu pertama nie belajar mengenai lukisan elektrik dan elektronik..dah belajar dah sebenarnya..cuma buat ulang kaji n lebih mendalam..

ok..ok..aku bukan nak cerita pasal program kemahiran aku nie..aku nk cerita sikit pasal lawatan kat Indonesia tu..kalau rak de orang nak baca tak pe..sekurang-kurangnye aku ade kenangan kemudian hari...amboi ayat..hihi..ok..aku bertolak ke Indonesia tu hari pukul 1am 9 haribulan dari Universiti aku nie UTHM ke LCCT..flight pagi esoknye..jam 8 45 am 10 haribulan..

sampai kat airport sana..kami mendarat kat lapangan terbang adi soemarmo, solo, indonesia..satu lagi group kat lapangan terbang adi pe ntah..kat yogyakarta..so..bila dah tibe kat airport solo tu..kami kena la lalui imegresen..cam biasa la kan..kite pegi tempat orang..orang pegi tempat kite pun macam tu jugak..tapi yang tak bestnye..hampir 2 jam kami kat situ..nak kata ramai sangat pelancong tak de la pulak..baru satu penerbangan je..yang sama flight ngn kami tu..nie semua disebabkan satu komputernye tak bernyawa (rosak..hihi)..kalau elok pun ade 2 je..tapi kire ok la maybe cepat sikit la..so sementara menunggu tu kami ambik la gambar ntah ape-ape kat airpot tu menunjukkan  kebosanan..haha..ok2..tak nak cerita panjang-panjang pasal airport nie..tak menarik langsung..nanti last skali aku upload gambar kat airport tu..hihi..

ok..lepas semua selesai..kami pun naik bus menuju ke candi borobudur..eh silap..kami pegi makan dulu..nama tempat nie ...mm..aku lupe la plak..tapi ade perkataan perak..bukan perak negeri tu..barangan perak tu..kat situ tempat pembuatan / pengukiran perak..macam-macam ukiran ade kat situ..

lepas makan kami pun gerak ke candi borobudur..tapi..semasa keluar tu..dah ade sedia orang menyambung..nak tau orang tu sambut dengan ape..hihi..dorang sambut dengan baju-baju..cenderamata..dan macam-macam lagi..nie dorang jual la..hihi..kalo free nak jugak aku ambik semua..haha..dorang tau kami dari luar so dorang pun jual la barang-barang dorang kat kami..t-shirt2 semua tu..ade jugak yang membeli..aku tak beli pun..sebab aku rasa ade tempat lain boleh beli..dan tekaan aku tepat.hihi..

ok..seterusnya kami gerak ke borobudur..dulu masa belajar sejarah tengok gambar je..baca sejarahnye je..tapi akhirnya aku sampai jugak kat sama..memang besar la aku cakap kat korang..tinggi pun boleh tahan..n kalo nak tau setiap tingkat..setiap inchi dinding tu ade ukiran cerita pasal dewa-dewa dorang..seronok jugak la tempat nie..

nie cerita masa perjalanan balik ke bas pulak..selepas melawat dan bergambar kat candi tu..turun-turun je dah kena serbu..sebelum tu pun dah kena serbu jugak..masa turun dari bas masa mula-mula sampai kat candi nie..punya la ramai dorang nie..kami dah macam artis dah..kiri kanan depan belakang..setiap penjuru penuh dengan manusia penjual..dan aku tertewas untuk pertama kali nya..sewa payung sebab hari tu hujan..aku memang tak nak dah..penat aku cakap aku tak nak..masih jugak paksa-paksa..dan disebabkan aku tunggu kawan aku yang menyewa payung tu aku pun terpkasa sewa jugak..satu payung 5K..5ooo rupiah la..hihi..dan masa balik tu jugak aku tertewas lagi..aku beli keychain, t-shirt borobudur, pen borobudur..t-shirt tu aku share beli ngan member aku..sebab masa tu aku jalan dengan dia..dan kami beli bukan sebab memang nak beli..tapi sebab kasihan dan tak tahan dah ken iring..dari tangga borobudur tu sampai la kat pintu bus..agak-agak ada la dalam 1km kot..dah macam artis dah kena serbu..dorang jual secara paksa rela..kalo tak tahan iman..memang tabur duit kat situ la..hihi..tapi bila dah 2 3 hari kat sana tak kena serbu rasa rindu dengan suasana macam tu..tak jumpanya korang nk carik orang berjual macam tu..kalau korang berani buat la jual macam tu..ntah-ntah kena lempang..haha..ok la..malas dah aku nak cerita panjang-panjang..banyak lagi kalo ikut kan aku nak cerita nie..hihi..tapi macam tak best je cerita semua sekali gus..nie baru 1st day..so aku letak la gambar-gambar yang ade..selepas dari borobudur tu kami ke hotel abadi..hotel 3bintang kot..untuk tido kat situ malam tu..
ketibaan di airport adi soemarmo,solo indonesia..jurulatih suksis aku..kopral Ali

nie la masa tunggu semua ahli kumpulan selesai di imegresen..duduk2 lepak dulu.tak da kerusi
kat kedai makan yang tempat pembuatan /pengukiran perak tu..
candi borobudur..akhirnya aku sampai jugak..hihi..
lagi di candi borobudur..
nie la suasana kami kena kepung..tapi ni dah kurang..nie masa perjalanan balik ke bas..
tengok..sampai ke bas dorang iring..hihi..memang semangat dorang berniaga..

ok la..setakat nie saja tuk malam nie..nanti post tuk hari seterusnya...ADIOS>>salam

Alone1017 said...

mst enjoy gler kan trip tuh..
kalo x, sy pon join skaki trip dak fakulti sy tp pe kan daye de hlgn yg xpat d elakkan..

nIsYa said...

mane buah tangan utk sya!! Hehee rimasnye dgn peniaga pkse rela tu :)

InsanBiasa said...

bintang hati::..
enjoy la jugak..sebab pegawai yang iring group kami nie semua sempoi2..xde skema2 nye..tgh malam siap jalan carik tempat karaoke g..hihi..

hanie@nisya:..
memang rimas..sampai ati nie rasa nak tengking je ckp xnak beli..haha..tapi boleh sabar g..xsampai ati jugak...(",)

Ida Sazarina said...

best nye dpt g jln2 mcm tu..huhuhu~~
xde pape kiriman dr sane tuk nana ke?hehhee~~ :)

InsanBiasa said...

nana::
ehehe..xtau nak beli pe kat sana..xreti sgt nk shoping2 nie..beli dengan terpaksa ja..haha

Aidi-Safuan said...

huhu...dah lupa apa tuh candi borobodur. time sejarah dulu la kot belajar. :P

violetless said...

ala bestnya g indon....semoga sehat ye..jangan lupa makan ubat..

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour + Goa Pindul, Indrayanti (FULL BOARD / ALL IN)

1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

11.15-11.45 airport
19.00-19.30 go to local resto
19.30-20.00 dinner
20.00-20.30 drop hotel

2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

08.00-09.30 go to borobudur
18.00-18.30 menuju local resto
18.30-19.00 dinner
19.00-20.00 drop hotel

3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

08.30-09.00 go to kraton
18.00-19.00 bukit bintang
19.00-19.30 dinner @bukit bintang
19.30-20.30 drop hotel

4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
tba c/out hotel
tba drop airport

Price start from: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb

readbud - get paid to read and rate articles