7/13/10

SOTONG PERAMAL BERSARA


PAUL berenang dekat replika trofi Piala Dunia di dalam
Akuarium Sea Life di Oberhausen, Jerman semalam. 


BERLIN - Sotong kurita selebriti, Paul yang menjadi sensasi kerana meramalkan tujuh perlawanan bola sepak Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan akan bersara daripada membuat ramalan perlawanan bola sepak.
Menurut jurucakap Akuarium Sea Life du Oberhausen, Tanja Munzig, haiwan itu tidak lagi melakukan urusan ahli nujum.
"Ia tidak lagi membuat sebarang ramalan sama ada bola sepak atau politik, gaya hidup atau ekonomi.
"Paul akan kembali dengan pekerjaan lama iaitu membuat kanak-kanak gembira," kata Munzig.
Ramalan terakhir yang dibuat sotong itu ialah kemenangan Sepanyol ke atas Belanda.
Namun semalam, kakitangan akuarium itu yang menjadi tempat tinggal haiwan berkenaan menghadiahkan Paul dengan piala emas mirip Piala Dunia.
Semasa piala itu yang dihiasi dengan tiga kupang, Paul pada mulanya tidak menghiraukannya selama beberapa minit semasa ia dimasukkan ke dalam akuarium.
Akhirnya, sotong itu mengambil salah satu kupang dan memakannya di depan kamera televisyen.
Paul mendapat perhatian peminat bola sepak apabila ia meramalkan dengan tepat perlawanan melibatkan Jerman termasuk kekalahan skuad itu kepada Sepanyol.
Sementara itu, seorang ahli perniagaan Sepanyol mahu membeli Paul dengan harga AS$38,000 (RM121,676) dan mahu menamakannya Paulo.
Ahli perniagaan itu mahu menjadikan haiwan tersebut sebagai maskot untuk satu majlis makanan yang besar.
Sebelum ini, sotong itu menjadi kemarahan penduduk Jerman dan Argentina yang mahu memakannya selepas dia meramalkan Argentina kalah kepada Jerman dan Sepanyol menewaskan Jerman.


p/s: ok gak binatang sotong nie bersara..takde la makin ramai iman umat Islam makin terpesong nanti..ape-ape je la ko nie sotong..aku suke makan sotong kering yang warna merah biasa hidang masa raya tu..rumah korang ade tak sotong tu..haha

8 comments:

echah mashuri said...

btol tuh,,,,sume xleh pakai...huhu..paul 2 lau celup gn tepung sodap x?

InsanBiasa said...

xsedap..sebab dah tua..haha

De'din said...

cicah ngan sambal belcan pon sedap gak ni..

sweetie2010.blogspot said...

Salam Insan Biasa,

Eloklah tu si Paul ni bersara letih dia nak pilih bendera yang mana yer, kalau nak dimasak pun mesti dah keras/kenyal gitu, mau patah gigi nak makannya..hehhe

shaa bonitaa said...

cehh..mengalahkan artis lah si paul neh! =)

kay-N said...

hish xlalu ah mkn sotong ni..cm geli je..hehe..bgus laa bersara..ksian die diperkotak katikkan haha..

+qAsiH naDiRa+ said...

sy pun suke sotong kering warna merah 2!!!hahaha~

khalidahmacambaguss~O_o said...

buat sotong salut gula sedap gak nih...haha

Followers