1/13/11

PENDAPATAN LUMAYAN..$$$


Tokek atau gikgo. Apakah sebenarnya keistimewaan haiwan ini sehingga ramai pemburu mahu memiliki haiwan tersebut. Tanpa disedari ramai pemburu haram kini sanggup meredah hutan di Semenanjung bagi mencari tokek.
Tokek didakwa mampu dijual pada harga mencecah puluhan juta ringgit dan paling kurang RM20,000 bagi setiap seekor.
Ekoran kegilaan dengan harga lumayan itu, pemburu haiwan kini mula memberi tumpuan mencari haiwan tersebut di serata hutan.
Dikatakan sebelum nama tokek meniti mulut ke mulut dalam kalangan rakyat negara ini, haiwan itu terlebih sudah popular di Indonesia.
Bayangkan, tokek pernah menjadi produk perniagaan bagi penduduk yang tinggal di kawasan perkampungan miskin pedalaman Indonesia seperti di Banjarsawah.
Mereka sanggup meredah hutan dan menangkap haiwan itu.
Tokek didakwa mula menarik perhatian apabila ramai ahli perubatan China dan Korea percaya lendir daripada haiwan itu mampu merawat kanser, penyakit kulit serta pernafasan.

kalau tak silap aku..binatang ni yang macam cicak besar tu kan..kalau binatang tu..kat rumah aku kat kampung pun ada..tengah-tengah malam mula dia nak bisng dengan bunyi dia tu..haha..nanti aku nak tangkap la..boleh bayar utang PT-P-T-PU...PTPTN..hehe

6 comments:

Woofer Storm said...

sy pun ada tulis cite psl tokek ni.hehheee

InsanBiasa said...

xpe2..kite berkongsi maklumat..g pun ambik dari kosmo je..xsempat nk tulis artikel sendiri..bz ckit..hiihi

::nuRuLaDHar:: said...

tengok lelame geli pn de..HAHA btw, folow kamu.. =)

ASaDa RyutaRo said...

kalau cicak kelabu coklat tu banyak la kat rumah. mungkin harganya boleh cecah juta2 jugak kalau boleh ubat hiv. hahahaha..

InsanBiasa said...

haha..xpe..janji yang saiz besar cmnie..pastu kite cat la biar bintik2 gak..haha

fa-in said...

heheh warna dia woww menawan mcm harga dia jugak,
ada gaya mcm sesumpah :D

Followers